Sunday, February 19, 2012

baju kurung

salam alaik and hello ols...~~~!

olrite,... today nyer entry is kinda different.... surfed net all day,... and found diz interesting material for an entry.... hahahha.... we went thru from opinions, criticism, human behaviour,... skang,... kite citer pasal fashion... fashion keep changing dari mase ke semasa,... dari zaman 70's, 80's, 90's dan millenium,.. smpi skang,... fesyen da balik ke zaman old skool balik,... ok,... ni bukan fashion police,.. so, xyah nak citer byk pasal 2...



sebab,.......... dikala fesyen beredar selari dengan peredaran masa,... ada satu yang xpernah berubah,...... baju kurung~~!!!!! baju kurung is baju tradisional for malays yang boleh dikatakan dalam seorang sahaja dalam 1000 orang yg curious pasal asal usul baju kurung.... so,... to those persom yang 1 dalam 1000 ni,... here is something for you.... ::




Selama ini, kita hanya tahu nama baju itu baju kurung. Tahukah kalian makna disebalik nama “kurung” itu? Manikam Kalbu seraya berkata : “Tuanku, pacal namakan busana yang pertama ini baju kurung. Boleh sahaja disediakan untuk lelaki mahupun perempuan. Tetapi, dengan sedikit perbezaan. Adapun pacal namakan baju kurung kerana pertama, busana ini dikurung oleh syarak. pakaian Melayu itu haruslah dikurung ketentuan syariat. Maka memang pacal rekakan pakaian ini supaya labuh, longgar, selesa dan tidak mengetam.” “Adapun kurung itu dikurung oleh adat. Manusia Melayu itu apabila mengenakan baju kurung, segera dia tahu membawa diri, menyesuaikan dengan tempat, tahu pula alat kelengkapan yang harus dipakai sama, tahu cara memakainya, dan    wajib pula tahu apa makna dan tujuan mengenakannya” “Pacal mengimpikan sejenis busana yang apabila dikenakan di badan si pemakainya terkurung dan terhindar sifat angkuh dan sombong. Oleh baju kurung itu sekali-kali si pemakainya tidak bercakap bohong dan apabila sudah berbaju kurung peliharalah iman supaya tidak terpesong” Mengapa baju kurung lelaki berbutang lima dan baju kurung perempuan berbutang satu? “…. Pacal membayangkan rumah butang yang lima itu maknanya rukun Islam….., Ampun Tuanku, pacal juga mengimpikan butang yang satu itu ialah lambang akidah kita. Kita mengesakan Allah yang satu…..” “Pacal bayangkan bumi ini bulat seperti mulut belanga (leher baju kurung) dan kita duduk di mukanya (butang nan satu yang mengancing leher baju) sebagai abdi Tuhan.” Manikam Kalbu - Orang yang bertanggungjawab dalam melakar sejarah busana Melayu. Beliau hanyalah seorang hamba yang tinggal di bawah pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka.



Semoga segala harapan Manikam Kalbu dalam rekaan baju kurungnya tercapai.... Kalau manikam kalbu hidup lagi,  kalah Bernard Chandran,.... sampai skang orang still pakai baju rekaan beliau kot.... and to all malays, may u guys sentiasa terkurung (in good ways) seperti yang diharapkan Manikam kalbu... dan semoga tinggalan berharga ini akan diteruskan from generation to another..... :) PEACE~~!!!

3 comments:

  1. ooh, xpenah pl tefikir sejarah baju kurung ni. now that i think bout it design baju kurung mmg unik.

    ReplyDelete
  2. kan?? bile da bace baru tahu n sgt impressed kot care die fikir mase nk reka baju ni... means, die mmg fikir in details rekaan baju ni...

    ReplyDelete